Modificeret Center

 

 

Grundsystem

Normale åbninger:

12-21 HP. 5-farve i major. 1¨ med 4-4 i minor. 1§ med 3-3 i minor. Med 5-5 eller 6-6 åbnes med den højeste af farverne. UT åbninger lover en balanceret hånd eller en semibalanceret (5-3-3-2) ikke nødvendigvis hold i doubleton og kan indeholde en femfarve. 1UT = 12-14 HP, 2UT = 20-21 HP, 3NT = Gående Minor.

Alle springsvar og -indmeldinger er svage.

Åbninger på 2-trinnet:

2§ lover 22+HP eller en spillestærk hånd med min. 8½ stik.

2¨ lover 6-11 og 5-4 i begge major

2©/2ª  lover 6-farve i den meldte farve og 6-11 HP.

 

Svar på 1UT

Ny minor farve på 3-trinnet – Naturlig god farve – kan passes af UT melder.

 

Stayman:

2§ er Stayman. 11+ HP. Meldinger på 3-trinnet fra svarer er herefter udgangskrav. Åbner skal svare 2¨ medmindre han har en 4-farve i major, der så skal vises.

1UT – 2§

2¨-     

2UT = 11+ HP

3UT = 13+ HP

 

1UT – 2§

2©/ª-

            3©/ª (støtte) er invit til 4 ©/ª

2UT – har ikke meldte 4-farve, har den anden.

3UT – har ikke meldte 4-farve, har den anden. Og vi skal i udgang.

4©/ª er for at spille

 

Jacoby:

Overføring til en 5+ farve i major. Overføring kan kun brydes med maksimum og 4+ kort støtte.

1UT – 2¨:

2©             = normalt svar

3©             = maksimum og 4+ hjerter

 

Ny farve fra svarer efter en overføring er naturlig og udgangskrav.

1UT – 2¨

2©  

           PAS      =          0-10hp, 5+ farve hjerter

          2UT       =          11-12hp, 5-farve hjerter, invit til game

          3©          =          11-12hp, 6-farve hjerter, invit til game

          3UT       =          13+, 5-farve hjerter

          4©          =          stopmelding.

          4UT       =          RKCB.

 

Andre svar:

1UT – 3§/¨ = 6+ i farven og invit til 3UT

3©/ª = 6+ i farven og invit til lilleslem i farven

4§     = Gerber

4UT   = BRUGER VI IKKE Invit til 6UT

5UT   = BRUGER VI IKKE Invit til 7UT

 


 

Svar på 1© og 1ª

Svar efter åbning med 1©/ª

1© - 2©     = 6-9 HSP, 3 hjerter, ikke krav

                    1ª     = 6+ HP, 3+ spar, rundekrav og typisk 0-2 hjerter.

                    1UT   = 6-9 HP, benægter 3+spar og 3+hjerter, ikke krav.

                    2§/¨ = 10+ HP, 4+ i farven, rundekrav.

                    2UT   = Stens 2UT

                    3©     = 10-12 HSP, 3+ hjerter

                    3UT   = 15-17HP,  Hold i evt. doubletoner og skal have 2 kort i åbners farve.

                    4©     = Stopmelding.

Svar på 1§ og 1¨

Svar efter åbning med 1§ / 1¨, er grundlæggende det samme som ved svar på 1©/ª, dog med følgende tilføjelser

  • Meld 4+ farve i major (6+HP)
  • Støtte i § kræver 5+ farve og i ¨ kræves 4+ farve og samtidig benægtes majorfarve
  • Spring til 2UT lover 10-12 HP og er gameinvitation
  • Spring til 3UT lover 13+ HP. Begge spring i UT benægter majorfarve.

 

Åbners anden melding

Med en minimumshånd (12-15HP)

  • Meld UT uden spring og en (semi)balanceret hånd
  • Enkeltstøtte af svarers farve med 4+ kort i farven
  • Ikke reversmelding af ny 4+ farve
  • Genmelding af åbningsfarve

 

Med en maksimumhånd (16-21HP)

  • Reversmelding af ny 4+ farve
  • Spring i egen åbningsfarve (6+ farve)
  • Springstøtte i svarers farve

 

Specielle tilfælde med en maksimumhånd (18-21HP)

  • Meld UT med spring og en (semi-) balanceret hånd
  • Spring i ny 4+ farve

 

Svarers anden melding

Med en en minimumshånd (ikke krav)

  • Simpel præference til åbners førstmeldte farve
  • Genmelding egen farve billigst muligt

 

Med en kravhånd (udgangskrav)

  • Overmelding i evt. indmeldte farver
  • Melding af fjerde farve

 

Med en slemegnet hånd

  • Springstøtte til fire i minor

 

Steens 2UT

1© - 2UT     = Svarer viser åbningshånd med støtte (kun i major!)

Åbner viser renonce eller singleton, med en jævn hånd vises styrken.

3¨,ª     = Singleton i den meldte farve.

3©         = Singleton klør

4¨,ª     = Renonce i den meldte farve.

4©         = Renonce klør

 

3UT       = 12-15 HSP

3§         = 16+ HSP

 


 

Brozel

1UT med følgende indmelding (viser 8+ HP)

Dobler   = Viser længde i ubekendt farve (makker melder 2§).

2§         = Viser klør og hjerter.

2¨         = Viser ruder og hjerter.

2©         = Viser hjerter og spar.

2ª         = Viser spar og 1 ubekendt femfarve i minor (makker melder 2§. hvis ikke spar)

2©         = Viser hjerter og spar.

Bergen Raises

Efter 1 major

Makker svarer:

2 Major  = 3 kort støtte 6-9

3§          = 4 kort støtte 6-9

3¨          = 4 kort støtte 9-12

3 Major  = 4 kort støtte 0-5

4 Major  = 4 kort støtte 0-5

Gående Minor

Åbner melder 3UT. Åbner har 7 topkort (ihvertfald EKDB) i minor, og ingen esser. Makker melder PAS hvis makker har 3 esser. Også PAS hvis 2 esser og konge i sidste farve.

Ellers melder makker 4 Kl, der eventuelt kan rettes til ruder af åbner.

Fjerde Farve

Melding af fjerde farve er rundekrav på 1- og 2-trinnet, samt udgangskrav på 3.-trinnet.

Svar på fjerde farve i prioriteret rækkefølge:

  • 3-kortsstøtte til makkers majorfarve
  • Sans med hold i fjerde farve
  • ”Støtte” af fjerde farve, som lover 4 kort i farven.
  • Støtte til makkers minorfave
  • Ekstra længde i egne farver
  • Billigste melding af egen meldt farve, som er nødmelding.

1§ - 1©
1
ª - 2¨
2
ª (nødmelding: max. 2 hjerter, ikke hold i ruder, ikke ekstra længde i §,ª).

  • Med maximum afgives svar på fjerde farve med spring
  • Med minimum afgives svaret 2UT, der kan passes af makker.

 


 

Negative Dobling

En nødmelding….

 

Dobler lover:

    • 4-farve i umeldt major, samt styrke til at svare på makkers åbning
    • 4-farve i umeldte minor, samt styrke til at svare på makkers åbning, når begge majorfaver er meldt

 

Svarer (på dobling) lover:

    • 4-farve

 

En negativ dobling fulgt af ny farve lover en svag hånd med langfarve

FFSS

2© - 2UT  = relæ (Farve Først Styrke Sidst). Svarer har en god hånd (15+)

Åbner svarer:

3§     = Dårlig farve, dårlig styrke

3¨     = God farve, dårlig styrke

3©     = Dårlig farve, god styrke

3ª     = God farve, god styrke

3UT   = 3 af 3 top

 

God farve betyder mindst 2 af 3 top.

1430 RKCB

1¨ - 4UT  = Støtte og spørger efter esser (trumf konge er 5te es)

5§     = 1 eller 4 esser (derfor 14 i navnet)

5¨     = 3 eller 0 esser (derfor 30 i navnet)

5©     = 2 eller 5 esser, uden trumf dame

5ª     = 2 eller 5 esser, med trumf dame

Michaels Cuebid

Overmeldinger (viser altid 5-11):

  1 minor – 2minor   = 5-5 i major

  1 Major – 2 Major = 5 i umeldt major og 5 i ukendt minor

 

1© - 2© - Pas – 2UT    ; Makker, der ikke har Spar spørger efter minorfarve

Pas - 3¨                        ; Det er ruder...

 

2¨ - 3¨ - Pas – 3©      ; MC er det også når fjenden indmelder svagt.

 

Ideen er at kontrakten kommer i land grundet længde – IKKE point...

Gående Minor

6-Langfarve der kan tage 6 stik, ikke side-esser; under en åbningshånd. Svarer skal have de tre andre esser (alternativt stopper såsom Konge og Dame i farve) – melder af med 4 kl. åbner korrigerer hvis nødvendigt

Forsvar mod indmeldinger 1UT

Dobler betyder: Det ville jeg selv have sagt. Pas betyder pas J

Hvis indmeldingen ikke indgriber i forløbet er forløbet uændret.

1UT – 2§ - Dobler       =  Stayman

1UT – 2¨ - Dobler       =  Overførsel til Hjerter

1UT – 2¨ - pas             =  Svarer har ikke noget...

1UT – 2ª                      =  Svarer kan nu ikke overføre til spar...(vi er forbi 2©)

Truscott

Efter 1 i farve (oplysningsdobling), svares med

2 UT       = 4 kortstøtte 10+

RDBL     = ingen støtte, 9+

Ny farve =  5-8

Gerber

1UT – 4§ = Spørger efter esser. UT åbner svarer:

4¨    = 0 eller 4 esser

4©    = 1 es

4ª    = 2 esser

4 UT = 3 esser

Trelde

Ny farve med dobbeltspring. Åbner svarer:

1 trin    = Ingen kontroller ELLER 0 esser

2 trin    = Kontrol og 1 es

3 trin    = Kontrol og 2 es

4 trin    = Kontrol og 3 es.

 

Es er som RKCB også trumf konge. En kontrol er stopper eller Singleton/Renonce. Bruges IKKE i sans.

 

Hvis fit fundet er enhver ny farve på 4-trin eller højere Trelde.

Lavinthal

Vi bruger kun Lavinthal ved første afkast (hvor man er renonce og ikke trumfer). Man beder makker om at spille en farve. Farven er IKKE den aktuelle (man er jo renonce), og heller IKKE den farve på kortet man kaster af. Der er så to farver tilbage: Er valøren lille menes den laveste af de farver, er den stor menes den højeste. Et eksempel:

 

Hjerter spilles ud – jeg er renonce og kaster af:

¨4    = Kald i laveste af resterende farver: Klør

¨10  = Kald i højeste af resterende farver: Spar

ª4    = Kald i laveste af resterende farver: Klør

ª10  = Kald i højeste af resterende farver: Ruder

 

Mange synes at Lavinthal kun giver mening i UT, men vi har den altså også i farvekontrakter...

 

Vi kunne overveje at anvende den i udspil også, men det har vi altså ikke!

 

Ved ALA (Attityde/Længde/Attityde) er en ”unaturlig” høj/lav lavinthal farveskift

Almindelige konventioner

 

I 4 hånd, hvis ikke #spar plus HP giver 16+ meld pas

 

Udspil er altid 4’de højeste. Toppen af ingenting kun af nød.

 

Lav værdi i første udspil i UT lover billedkort i farven...